Zaledwie dwa tygodnie temu zakończył się trzymający do ostatniego zakrętu w napięciu sezon Formuły 1, a kierowcy wraz ze swoimi zespołami powrócili dzisiaj na tor wyścigowy, aby pod Barceloną testować nowe rozwiązania na przyszły rok. Jak się można było spodziewać na torze panował olbrzymi ruch, który spowodowany był nie tylko obecnością nowych nazwisk, ale także faktem iż w przyszłym sezonie dość znaczącym zmianą ulegnie regulamin techniczny F1.
Zespół BMW Sauber, który w pierwszej części sezonu 2008 zaprezentował się z bardzo dobrej strony, drugą część roku miał wyraźnie słabszą. Podczas pierwszych, posezonowych testów team z Hinwil i Monachium jako pierwszy zaprezentował bolid w pełnej specyfikacji aerodynamicznej na przyszły sezon. F1.08 w wersji przejściowej znacznie odbiegał wyglądem od swojego poprzednika. Większe i niżej zawieszone skrzydło przednie, brak owiewek i dodatkowych spojlerów oraz węższe i wyżej zamocowane tylne skrzydło sprawiły iż bolid BMW najbardziej przykuwał dzisiaj uwagę fotoreporterów.Mimo iż bolid zespołu BMW Sauber najbardziej rzucał się w oczy, inne teamy także przywiozły do Montmelo nowe części. Większość zespołów pracowała na „starej aerodynamice” ustawionej jednak w sposób symulujący wymagania na sezon 2009. Zespół Ferrari w swojej przejściowej wersji F2008K zamontował na testy specjalny balast symulujący masę układu KERS, który od przyszłego sezonu będzie dopuszczony przez regulamin FIA.
Obok wyraźnie zmienionej aerodynamiki podczas pierwszy posezonowych testów zespoły F1 zostały zaopatrzone przez firmę Bridgestone w opony typu slick w dwóch specyfikacjach- miękką oraz twardą, które mają poprawić przyczepność mechaniczną na wolnych zakrętach, niwelując nieco tym samym utratę przyczepności na szybkich zakrętach, spowodowaną zmianą aerodynamiki bolidów.
Oprócz zupełnie nowych rozwiązań aerodynamicznych i technologicznych na torze pojawiło się kilka nowych nazwisk. Za kierownicą bolidu Renault F1 Renault zasiadł Giedo van der Garde, który testy pod Barceloną otrzymał, podobnie jak Robert Kubica w 2005 roku, za zwycięstwo w World Series by Renault. W kokpicie bolidu Red Bull zasiadł natomiast Sebastien Loeb- 5-krotny mistrz świata WRC. Francuz skorzystał z prezentu firmy Red Bull, która sponsoruje także fabryczny zespół Citroena w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata.
Za kierownicą Hondy zabrakło Rubensa Barrichello, który prawdopodobnie nie przedłuży swojej kariery w F1. Obok Jensona Buttona testowali dzisiaj dwaj pretendenci do drugiego fotela w Hondzie- Lucas di Grassi oraz Bruno Senna. Za kierownicę bolidu F1 powrócił za to Takuma Sato (Toro Rosso).
Zimowe testy przed sezonem 2009 nawet bardzo uważnym obserwatorom będzie niezwykle ciężko oceniać pod względem konkurencyjności poszczególnych kierowców i zespołów. Do standardowych niewiadomych z jakimi można było się zetknąć do tej pory dojdzie fakt korzystania z systemu KERS, dodatkową trudnością będzie ocena realnych osiągów zespołów testujących przeróżne przejściowe wersje bolidów na rok 2009.
Dzisiaj nad torem przez cały dzień świeciło słońce, a kierowcy byli w stanie przejechać sporo kilometrów. Trzy razy przerywano sesję testową z powodu incydentów na torze. Robert Kubica był pierwszym kierowcą który spowodował wywieszenie czerwonej flagi, po tym jak jego BMW Sauber F1.08 w wersji przejściowej odmówił posłuszeństwa na początku sesji. Obok Polaka na torze problemy mieli Nico Hunkelberg z Williamsa oraz debiutujący w Renault Jonathan Kennard.
Najszybszym kierowcą na torze był dzisiaj Takuma Sato, testujący gościnnie dla zespołu Toro Rosso, drugi był Sebastian Buemi, który także aspiruje na miejsce we włoskiej stajni spod znaku Red Bulla. Na trzeciej pozycji znalazł się najbardziej doświadczony z kierowców Hondy- Alexander Wurz. Za pierwszą trójką sesję zakończyli testerzy McLarena i Ferrari- Pedro de la Rosa i Luca Badoer.
Robert Kubica pierwszy dzień testów w zupełnie nowym F1.08B zakończył na 7 miejscu. Christian Klien był 10 i testował dzisiaj system KERS. Sebastian Loeb, który jak na kierowcę rajdowego, bardzo przyzwoicie uplasował się na wysokim 8 miejscu wśród stawki kierowców zawodowo ścigających się po torach zamkniętych.
Podczas pierwszych zimowych testów pod Barceloną zabrakło zespołu Toyoty, który zdecydował się na testy w Bahrajnie wraz z teamem Ferrari w grudniu.
17.11.2008 17:41
0
Ale brzydal... Spojlery ciosane jak w wiejskim "tjuningu". Konkurs na najbrzydsze auto w stawce można uznać za rozpoczęty.
17.11.2008 17:42
0
Tylko dlaczego BMW jeździło na oponach rowkowanych? Wygląda też na to że nowe oznaczenia opon z tym kolorowym paskiem na boku są bardziej czytelne od starych.
17.11.2008 17:43
0
JAk ten bolid wyglada !!! Hahahahaha xD Ja bym takim czyms nie chcial jezdzic xD
17.11.2008 17:43
0
Pierwsze testy, nowe bolidy, ogromne różnice w aerodynamice bolidów + ogromne różnice w czasach. Bolid BMW wydaje sie najprostszą konstrukcją z całej stawki. Żadnych bajerów, proste szerokie skrzydło z przodu oraz bardzo wąskie z tyłu. Zdjęcia dostępne na oficjalnej stronie F1:) Ciekawe czy jutro spróbują nowe skrzydła.
17.11.2008 17:45
0
sandacz303 - to nie jeździj, a ja bym wiele dał żeby właśnie czymś takim pojeździć.
17.11.2008 17:47
0
Na gładkich: http://www. f1today. nl/foto/4905/ , bez dwóch spacji, (też) jeździli.
17.11.2008 17:48
0
bmw jechalo na slickach
17.11.2008 17:49
0
rowkowane, a nawet deszczowki byly uzywane rano gdy tro nie mial odpowiedniej temp.
17.11.2008 17:54
0
nowy bolid BMW jest świetny :P spokojnie, zapewne już po ok. trzech wyścigach każdy się przyzwyczai i nikt nie będzie narzekał. W końcu tu nie chodzi o wygląd, to nie konkurs na najpiękniejszy samochód
17.11.2008 17:55
0
kempa007, na gpuptate znalazłem tylko jedno zdjęcie ze slickami i całą masę fotek z rowkowanymi gumkami, więc sądzę, że na zdecydowanie większą część zatrudnili rowki. Testów niestety nie oglądałem, piszę tylko na podstawie ilości zdjęć. RedBulla i Ferrari widziałem nawet na przejściówkach, a pogoda widzę, ze była ok. Zastanawia mnie właśnie po co jeździć na rowkach jak one nie będą w przyszłym sezonie używane. Te opony mogą trochę zafałszować dane. Przyznaję jednak ze jestem za mały żeby to wszystko zrozumieć. Widocznie jednak jakiś cel w tym mieli.
17.11.2008 17:57
0
Ej a tylko BMW testowalo ustawienia na tamten rok czy all ? Chodzi glownie o areodynamike :)
17.11.2008 18:02
0
ale ten bolid jest teraz brzydki ^^ fajniejsze byly z zestawem aero :P
17.11.2008 18:10
0
ja wam mówie że to co widzieliście w bmw nie ma nic wiec ej wspólnego z bolidem na przyszły rok oprócz siły docisku. chyba żaden zespół nie jest na tyle głupi żeby wyjerzdzać z nowa aerodynamiką w listopadzie gdzie wyścig trwa do końca marca
17.11.2008 18:11
0
Hej, bolidem F1 tez bym pojezdzil, ale takim czyms to raczej nie :P
17.11.2008 18:12
0
Bolid Williamsa wyglądał jednak korzystniej ;) BMW wygląda okropnie - kółeczka wyglądają na malutkie w porównaniu do tego ogromnego przedniego skrzydła. W ogóle jest to jakieś wszystko nieforemne.
17.11.2008 18:14
0
Dokladnie!! Ale oni psuja F1! Najbardziej podobal mi sie sezon 2004 i 2006!! Tam byly emocje... A teraz bolid wyglada jak kosiarka... PORAZKA
17.11.2008 18:35
0
Ten nowy bolid to jakiś "schit" . Czasy do bani. Czarno to widzę. Kers załatwi zespół jak nic. Będą startować z pozycji ostatnich. Jak toro roso było szybsze to jest KLAPA.
17.11.2008 18:35
0
Prostota formy jest też piękna... F1 coraz bardziej zbliża się do pokazania umiejętności kierowców, które mają być czynnikiem decydującym o ewentualnej wygranej. @resiu BMW i Williams miały specyfikacje na '09 a inne teamy tylko dostosowały areodynamikę aby stymulowały nowe regulacje techniczne. Może do środy pokażą coś więcej.
17.11.2008 18:40
0
@ris jak już to "shit"... czasy słabsze bo inna areodynamika... patrząc na to z innej strony BMW miało 30-40% mniejszy docisk od "czołówki" stąd takie czasy, no i zrobiło o 2-3 razy mniej okrążeń od innych...
17.11.2008 18:55
0
W nowym sezonie będą musieli dwukrotnie więcej nosów w zapasie trzymać, częściej próba wyprzedzania skończy się uszkodzonym spojlerem aniżeli udanym manewrem.
17.11.2008 18:56
0
ris to Ty już wiesz, że klapa? bo ja nic nie wiem.... może te dwa zdania coś Ci wyjaśnią: "Zimowe testy przed sezonem 2009 nawet bardzo uważnym obserwatorom będzie niezwykle ciężko oceniać pod względem konkurencyjności poszczególnych kierowców i zespołów. Do standardowych niewiadomych z jakimi można było się zetknąć do tej pory dojdzie fakt korzystania z systemu KERS, dodatkową trudnością będzie ocena realnych osiągów zespołów testujących przeróżne przejściowe wersje bolidów na rok 2009. "
17.11.2008 19:00
0
Loeb w środku stawki. Znaczy daje radę :)
17.11.2008 19:21
0
STR widać że będzie dobrze w 2009 ale dopiero w marcu się przekonamy.
17.11.2008 19:32
0
wiadomo ze nic nie wiadomo kazdy z nas jeszcze ma w pamieci ostatni zakret z Brazylii a tu widze juz specjalisci wiedza ze bmw LIPA hehe nie badźcie śmieszni pamietacie jak rok temu BMW całą zime tez bylo w środku stawki a w Australii mało co Robert nie miał PP także spokojnie to dopiero początek długiej drogi do przyszłorocznego sezonu, fajnie że BMW już teraz coś tam pokazało wyglada to tak jakby reszta jeszcze była w sezonie 2008 a BMW już przygotowywało się na dobre do 2009 po części to zagrywka na postraszenie rywali tak mi sie wydaje i dobrze dobrze niech sie reszta ma na baczności do tej pory BMW założony plan zawsze osiągało wierze ze bedzie tak i tym razem na pewno Sauber bedzie jeszcze mocniejszy niż w tym roku! BMW POWER
17.11.2008 19:33
0
niza, tak to jest gdy na forum wypowiadają się "znafcy", myślę że nie ma co na nich języka strzępić, bo oni i tak wiedzą swoje ;]
17.11.2008 19:43
0
Nieważne czy Robert będzie jeździł ładnym czy brzydkim bolidem. Trzymajmy kciuki, żeby był NAJSZYBSZY.... BMW chyba jeszcze obawia się KERS. NA jednym ze zdjęć widać jak mechanicy pchają bolid w rękawicach
17.11.2008 19:43
0
Spoko to BMW wygląda.Dobrze że się zabrali od razu do testowania w pełni nowej specyfikacji.
17.11.2008 19:47
0
Wiecie skąd by można sciągnąc tapetke w rozdziałce 1024x768 z BMW (w specyfikacji na next sezon)
17.11.2008 19:48
0
Zespół BMW zafundował "powrót do przeszłości".Nos bolidu ma znany z ubiegłych lat kształt wypukłego klina,co powoduje,iż pojazd wygląda nieco archaicznie.Wizualnie lepiej się prezentują nosy projektowane w ostatnich latach,których linia w przekroju podłużnym "schodzi" prawie do poziomu przedniego skrzydła.Być może projektantom i inżynierom uda się stworzyć efektywny i jedocześnie ładny w wyglądzie przód oraz tył samochodu,który pozytywnie przejdzie próby w tunelu aerodynamicznym,a co ważniejsze sprawdzi się taże podczas bezpośredniej jazdy po torze.
17.11.2008 19:51
0
McLaren The Best !!!!!
17.11.2008 19:51
0
co za różnica, jak wygląda?! Ma być skuteczną bronią w walce z konkurencją.......i tak naprawdę to się liczy.....
17.11.2008 20:03
0
no to ALBERT w BMW pokazał -----a teraz jestem ciekawy czy osiągi z toru pokrywają się z założeniami WIELKIEGO ALBERTA ??????????????????
17.11.2008 20:04
0
Mnie ten bolid się nawet podoba. Oby BMW Sauber posiadało najlepszy wóz w przyszłym. Loeb zaprezentował się całkiem przyzwoicie, gratulacje dla niego. Di Grassi coś dużo stracił do Senny, ale może to być powodem przystosowania się do bolidu. Torro Rosso mocno, chociaż to tylko testy.
17.11.2008 20:10
0
czy jest możliwość oglądania na jakims kan tv tych testów?
17.11.2008 20:16
0
Ludzie!! ten bolid nie ma ladnie wygladac tylko ma szybko jezdzic !!
17.11.2008 20:17
0
mi sie bardzo bodoba ale ten spoiler jest troche za wąski reszta jest w sam ras jak za starych dobrych czasów
17.11.2008 20:37
0
Mam nadzieję, że BMW lepiej jeździ niż wyglada, choć zwykle się nie czepiam wyglądu ( bo pozory mylą )
17.11.2008 20:48
0
swoją drogą ciekawe, jakie byłyby czasy BMW z działającym KERSem? Jeśli z cięższym bolidem i ograniczoną aerodynamiką mają siódmy czas, w porównaniu do lżejszych bolidów z lepszym dociskiem, to nie jest źle Panowie!!!!
17.11.2008 20:55
0
ten bolid to bu...l na kółkach
17.11.2008 21:01
0
Czli dzisiaj BMW jeździło z KERSem czy bez? Bolid bardzo fajny, tylko to tylne skrzydło jakieś małe, wąskie strasznie
17.11.2008 21:07
0
Klien jeździł z podobno działającym już KERS, a Kubica bez.
17.11.2008 21:53
0
Formuła 1 cofneła się o jakieś 15 lat
17.11.2008 21:56
0
niesamowite,ze Loeb mial taki czas!oczywiste,ze jest fenomenalnym kierowca jednak myslalem,ze jazda bolidem sprawi mu wiecej trudnodsci i bedzie na koncu stawki.Musi byc wszechstronnie uzdolniony jesli chodzi o prowadzenie jakiegokolwiek pojazdu nie wylaczajac bryczki
17.11.2008 22:21
0
Vysogota no jeździli dziś z KERS, wystarczy dostrzec ostrzeżenie na bolidzie i gumowe rękawice mechanika hehe: http ://www. f1today. nl/foto/4885/ (usunąć spacje)
17.11.2008 22:45
0
mnie troszeczkę przypomina kosiarkę ;D
17.11.2008 22:59
0
Williams w nowym wcieleniu wygląda dobrze jak na te wymogi aero, bmw przy williamsie to brzydkie kaczątko, w F1 zawsze wszystko było naj, taki kosmos na ziemi, naj , czyli tez nasjładniejsze pojazdy, a tu lippka, ale za to na torach są zawsze ładne dziewczyny, więc przygłuszą tą brzydotę heheh
17.11.2008 23:13
0
melo, a Williams pokazał już swój pakiet aerodynamiczny na przyszły rok? Bo z tego co się orientuję, to nie.
17.11.2008 23:17
0
pokazal na shakedown przed testami w Barcelonie :-)
17.11.2008 23:19
0
kempa007 - Jonathan Kennard w Renault? chyba G.van der Garde. Ten translator płata figle. a propos opon - każdy z zespołów miał do dyspozycji do 20 kompletów z tego tylko 4 w twardszej specyfikacji, na rowkowanych i deszczówkach jeździ się rano na okrążeniach zapoznawczych i jeszcze jedno, żenujący to jest poziom dyskusji np. ris cyt. "Jak toro roso było szybsze to jest KLAPA" klapa to jest ale w niektórych główkach. i jeszcze jedno wg mnie bmw - brawo za pełną i jak na razie jedyną specyfikację B auta - stąd już blisko do auta f.109. albert3 wyżeźbił takie brzydkie cudo, które jest tylko bazą do dalszych prac rozwojowych. wyniki z testów będą analizowane a części będą "piękniały" jestem ciekaw czy jutro Robert będzie bawił się wersją z kersem? i czy przednie skrzydło bmw ma już możliwość zmiany kąta nachylenia podczas jazdy? może ktoś coś więcej wie? napiszcie, pozdro for all
17.11.2008 23:22
0
czy mi się wydaje czy przedni zderzak BMW jest zdecydowanie większy, szerszy niż Williamsa. który jest wymiarowo taki jak ma być w przyszłym roku?
17.11.2008 23:38
0
Wielkim zaskoczeniem (na plus oczywiście) jest dla mnie postawa Sebastiana Loeba.Kto by się tego spodziewał,że ten kierowca rajdowy potrafi znależć się wśród tego grona na tak wysokim poziomie.Jeszcze niedawno mówił,że jego celem nr 1 w tych testach jest to aby nie zrobił sobie wstydu.Napewno nie zrobił.Apropo BMW to fakt,żewygląda niesympatycznie ale chyba inne teamy wkrótce będą wyglądały podobnie.Najważniejsze....jak będą szybkie.
18.11.2008 01:15
0
Witam na 100% nie jest to ostateczna wersja bmw n asezon 09 nie widac ukladu sterowania przednim spojlerem wiec jest to wersja przejsciowa ... mysle ze ostateczny ksztalt bedzie w marcu a teraz Pan Mario i jego schemat dzialania krok po kroku kolejny element... bravo S. Loeb
18.11.2008 07:25
0
No to prace na F1.09 zaawansowane. Martwi mnie tylko to że KERS testuje Klien(167cm i 66kg wagi chyba). Widać ze bolid powstawnie pod standarowego kierowce F1 czyli NIcka. A Robert będzie musiał sie przyzwyczaić
18.11.2008 08:49
0
Bolid rzeczywiscie wyglada troche dziwnie, zwlaszcza w tylnej jego czesci. Mam tylko nadzieje ze w przyszlem sezonie rowniez obsluga BMW na pit stopach zostanie poprawiona . NIck w zeszlem sezonie jezdzil dobrze dzieki dobrej obsludze a Kubica ,pomimo. Juz nie moge sie marca doczekac!
18.11.2008 08:49
0
o Loeb 8-my. Niezle. Od niedawna zaczynam goscia troche bardziej lubic, moze dopiero od odejscia Gronholma :]
18.11.2008 09:04
0
Piekny bolid moze nie jest ale wyglada dziko - ma ten posmak lat 80-tych :)). mi sie podoba
18.11.2008 11:35
0
Orus - Od początku Mario zapowiadał, że rozwój KERS to ''broszka'' Kliena. Ani Nick, ani Robert mają się tym nie zajmować. Oni maja pracować nad aero i mechaniką. Bolid jest budowany pod kierowców wyścigowych, a nie pod testera. Bardzo słuszne posunięcie, bo głupio by było gdyby Nick i Robert zajmowali się KERS, a Klien całą resztą.
18.11.2008 12:03
0
porównujcie se dalej....
18.11.2008 13:46
0
BMW Sauber nie wiem czy nie straci w tym sezonie poniewaz nie maja najlepszego silnika w stawce , ich moca byla zawsze areodynamika ktorej teraz zabraknie :(
18.11.2008 13:54
0
rozaldo- to w 100% wygląda jak kosiarka do trawy....
18.11.2008 14:10
0
A mówiłem że ten bolid to niewypał chłopcy mają problem i będa walczyć o to żeby nie być na szarym końcu. Toro Roso lepsze buchchchcha!!!
18.11.2008 14:52
0
ris - porównujesz ToroRosso model 2008 z bolidem z obciętym dociskiem o 50%. buchchchcha!!! jak walerus napisał - porównujcie se dalej....
18.11.2008 18:22
0
Brawo Takuma zasługujesz na miejsce w Toro Rosso!
18.11.2008 20:26
0
Fajny wyglad bolidu ale ciekawe czy bedzie tak szybki jak bolid F1.08.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się